Etický kodex
Psycholog a kouč
- … přijme jen takovou zakázku, která odpovídá úrovni jeho zkušeností a znalostí vzhledem k potřebám klienta.
- … ctí rámec dohodnutého kontraktu. Pokud potřeby klienta tento rámec překračují, domluví se s ním, pokud je to možné v souladu se zakázkou a stanoví nový kontrakt nebo doporučí klientovi příslušného kompetentvního odborníka.
- … bude rozvíjet a zvyšovat úroveň vlastních kompetencí účastí v odpovídajících výcvicích, příslušných návazných profesně rozvojových aktivitách a supervizích.
- … během procesu koučování/poradenství i po jeho skončení zachovává mlčenlivost ohledně informací, které se během procesu koučování od klienta či zadavatele dozvěděl.
- … během procesu koučování/poradenství i po jeho skončení dbá na důvěrné a bezpečné zacházení se všemi záznamy a daty v souladu s platnou legislativou.
- … získané informace zveřejňuje pouze tehdy, je-li tak jasně domluveno s klientem a v takové podobě, kterou klient odsouhlasil.
- … zachovává mlčenlivost ohledně informací, které se dozvěděl v průběhu supervize, intervize či vzdělávacích aktivit o jiných kolezích, s výjimkou jedná-li podle bodu.
- … jedná v souladu s platným právem a nepodporuje, nepřispívá a nenapomáhá vědomě jednání, jež je nepoctivé, nezákonné, neprofesionální nebo diskriminační.
- … respektuje osobnost klienta, důvěřuje v jeho schopnosti a potenciál.
- … respektuje rozvojové potřeby klienta tak, jak byly definovány v kontraktu a reaguje na jejich proměny v průběhu spolupráce.
- … klienta informuje pravdivě a přesně o své profesní kvalifikaci psychologa/kouče a na požádání svou kvalifikaci doloží příslušnými doklady.
- … zaručuje, že délka koučování respektuje zakázku a kontrakt. Pokud to klient i zadavatel považují za přínosné, vyjedná rozšíření zakázky a nový kontrakt.
- … v průběhu koučování/poradenství ani po jeho skončení nezneužije vztahu důvěry a možné závislosti.
- … v případě vzniku konfliktu zájmů komerční nebo emocionální povahy vyplývající ze spolupráce formou koučování, je zvládne rychle a efektivně tak, aby zamezil újmě na straně klienta nebo zadavatele.
- … projevuje respekt k rozmanitosti přístupů v koučování/poradenství a vůči ostatním kolegům.
- … nikdy nevydává práci a názory druhých za své vlastní.